Det är okej att njuta och må bra och att må dåligt är också okej!

Jag lyssnade precis på ett avsnitt på en pod som jag hittade på Instagram. Den heter Sjukt Frisk med Emma och det avsnittet jag lyssnade på heter Det är OK att njuta & må bra! När jag hör ordet njuta så tänker jag att det känns lite skrytsamt. Själva ordet har för mig en negativ klang. Kanske är det för att det känns fel för mig att njuta och må bra när jag är sjukskriven på 100 %. Om jag skrattar och visar glädje inför människor och dom sen frågar mig vad jag jobbar med, så går det inte ihop! Jag blir bemött med oförstående blickar och rynkade pannor. 

Om jag tänker tillbaka på hur det var när jag var yngre så var det i stället inte okej att må dåligt. Jag hade redan problem med panikattacker när jag var 25 år (men jag visste inte då att det var panikattacker) och då fick jag höra att man inte kunde må så dåligt när man bara var 25 år gammal. Det känns som att det är mer okej för andra att bestämma hur man själv ska må för att "passa in" i samhället. Tidigare så har jag låtit detta bli en sanning, men nu har jag börjat att förstå att ingen kan känna eller bestämma över det jag känner mer än jag själv! 

Det krävs fortfarande mycket mod och tar mycket energi att gå sin egen väg och bestämma över sitt eget liv, men det är något som jag verkligen är villig att kämpa för NU. Man behöver inte alltid ge ett svar heller utan man kan låta andra prata av sig och sen bara strunta i att ta till sig det och fortsätta att vandra på sin egen väg. Man är inte självisk bara för det eller jo det kanske man är, men då borde ordet självisk få ha en positiv klang i stället! #detärpositivtattvarasjälvisk #vikankännaolikakänslorsamtidigt

Kommentarer

Populära inlägg