Nu är det sommar

Vilken fräsch Sommarsallad  🌞

👀  Den här salladen är superenkel att slänga ihop på bara några minuter och passar perfekt som lunchtillbehör. Observera att rosmarinen inte finns med i salladen! Jag ville bara ha med den på bilden för att den är fin ^^

 Innehåller:

 1. vattenmelon 

 2. gurka (blir godast om man river bort skalet   först)

 3. rödlök

 4. en gnutta limesaft (för mycket saft tar över alla   smaker)

 5. olivolja eller rapsolja (mitt tips är att smaka på   olivoljan, så att den inte är besk i smaken) 

 6. basilika (lite lyxigare med färsk basilika   plockad direkt från krukan) 

 7. lite flingsalt 

rosmarin, basilika och sallad


Jag har börjat att använda mer färska kryddor till mina maträtter, för jag har läst i många böcker att det ska vara bra för kroppen och knoppen. Jag tycker även att det ger även bättre smak än frysta kryddor eller kryddor på burk. 

Nu när jag sitter här och skriver detta blogginlägget blir jag nyfiken på att ta reda på lite mer information om just basilikakryddan. Jag vet inte så mycket mer än att den luktar gott...

Efter lite research så har jag lärt mig att basilika är helig i Indien och att människor av högsta rank använder basilikan i sina morgonritualer. Så det kanske är värt att prova i egna morgonritualer

P.S. Nästa gång ska jag se till att använda rosmarinen till någon maträtt också!

  

                


           

Kommentarer

Populära inlägg