Nya rutiner för juli-månad!

Det känns jättebra med en ny månad. Jag har flera nya rutiner som jag skulle vilja testa och det är perfekt att börja med det, första dagen på juli. Det sägs ju att det tar ungefär 21 dagar att få in en ny vana, så då har jag ju ett riktmärke att gå efter. Eftersom det är svårt för alla runt omkring mig att ställa om sig när jag byter rutiner, känns det bra att ha ett tidsbestämt mål. Annars blir det lätt så att jag ger upp när jag möter motstånd från deras åsikter.

Jag har valt att göra detta för att jag vet att jag skulle må så mycket bättre om jag får in de nya vanorna i mitt liv. Det gick väldigt fort att lista ner saker som jag kan göra bättre och jag vet att åtta nya saker kan bli svårt att göra på en gång, men jag har svårt att välja ut vilka som är viktigast. För att det inte ska bli ett alldeles för långt blogginlägg kommer jag bara skriva om en av mina nya rutiner i detta inlägget. Sen kommer jag att skriva om de andra sju rutinerna dag för dag.

Rutin nummer 1

Jag vill få till en ny sömnrutin. Ett Drömscenario skulle vara att komma i säng klockan 22:00 och gå upp klockan 06:00. Då får jag åtta timmars sömn. Jag har märkt att sju timmar som min arbetsterapeut föreslog är för lite För att jag ska känna mig utvilad och redo för dagen. Jag vet dock att det är svårt att komma i säng klockan 22:00 när man bor tillsammans kvällsmänniskor. Därför har jag även en plan B tid Om det skulle behövas. Min plan B tid är att jag går och lägger mig klockan 23:00 och går upp klockan 07:00. För det viktigaste är att jag klarar av att hålla den nya rutinen.

"Galenskap är att göra samma sak men att förvänta sig ett annat resultat"


Kommentarer

Populära inlägg