Hitta ett sätt som fungerar för dig

Jag har märkt att jag har svårt för att fokusera på det som jag håller på med. Det kommer alltid en massa tankar emellan, som gör att jag inte får ut lika mycket av aktiviteten som jag borde. Idag var jag på gymmet och körde squats. Även om jag har utvecklats mycket under de senaste månaderna, så kände jag mig bara dålig och det var som att jag inte hade lärt mig någonting. 

Innan varje squat försökte jag att tänka på att andas rätt och stå rätt med benen och samtidigt hålla ryggen rak. Jag har svårt att beskriva hur det kändes i stunden, men det var som att jag behövde övertala hjärnan att fokusera på uppgifterna, som jag annars brukar kunna utföra automatiskt. Jag fick stanna upp, sluta ögonen och tänka på att jag kan återkomma till alla andra tankar senare. Varför ska det vara så svårt att fokusera och hur kan man göra det enklare?

Jag började med att gå ifrån en stund och tänka på hur lyckligt lottad jag är som får chansen att vara här och träna. Sen kom även tankarna om hur kul och skönt det är att få vara närvarande och inte behöva tänka på allt man ska göra senare under dagen eller under veckan. Det måste inte gå fort och det gör ändå inte saker och ting bättre. När jag lyckas ta det lugnt, så känner jag att övningarna jag gör på gymmet ger mer än om jag bara rusar på för att kunna känna mig duktig och färdig för dagen.

Man kan ju passa på att känna sig duktig i stunden också! Att känna att man inte behöver stressa är underbart och det blir oftast mycket bättre. Jag märker att jag gör mindre onödiga misstag och sparar då tid, för att jag slipper lägga ner tid på att fixa misstagen. När jag sitter här och skriver mina tankar om dagen, så känner jag mig ändå glad. Om detta hade hänt för ett halvår sedan, så hade jag inte ens velat reflektera över det. Att jag nu sitter här och uppmärksammar saker som jag har svårt med och vill ändra på är ett första steg mot att göra en förändring. Sen gäller det bara att öva och hitta nya sätt som funkar för en själv och som gör att man kanske lyckas lite bättre nästa gång. 

Jag lär mig nya saker om mig själv varje dag och jag är tacksam över att jag har lyckats hitta ett intresse för att lära mig! Den glädjen har jag inte haft innan utan då har jag bara skämts för allting som jag inte redan kan.

"Alla är vi olika och fungerar på olika sätt. Hitta ett sätt som fungerar för dig".


Kommentarer

Populära inlägg