Självkänslans 7 Synder

Jag älskar att läsa och har på senaste tiden läst många spännande böcker om personlig utvecling och hälsa. Det får mig verkligen att bli peppad till att kämpa på med mitt mående. Den boken jag läser just nu heter Lär dig Leva Mindre stress- Mer närvaro. Den är skriven av ett par, Mats Billmark och Susan Billmark och boken påminner mig om hur viktigt det är att stanna upp och känna efter vem man är och vad man behöver.

Jag vill verkligen få en bättre självkänsla så att jag kan slippa att känna mig så osäker hela tiden. Jag är trött på att försöka få bekräftelse från alla runt omkring mig, när jag vill prova något nytt. Jag vet ju vad jag brukar få för reaktioner och svar och det gör att jag inte vågar göra någonting alls. Jag fastnar i det gamla vanliga och lär mig ingenting nytt.

Jag valde därför att sätta mig ner och skriva en lista över de saker som jag tror har bidragit till min dåliga självbild. Jag har valt att kalla listan för Självkänslans 7 Synder, för jag tyckte att det passade väldigt bra eftersom det påminner mig lite om de 7 dödssynderna. Det borde faktiskt vara förbjudet att utsätta sig själv för de här negativiteterna! Man skadar bara sig själv och i slutändan dödar man sin själ. 


- Låt dig inte styras av negativa tankar

- Umgås inte med människor som bara stjäl energi 

- Ge inte upp när du stöter på en motgång

- Var inte för hårt mot dig själv 

- Sätt inga orealistiska mål

- Ge aldrig upp dina drömmar

- Sluta aldrig att vara dig själv 


Kommentarer

Populära inlägg