Sluta att jämföra dig med andra!

 Det har varit svårt för mig att acceptera att andra är duktigare på vissa saker än vad jag själv är. Det har egentligen varit så under hela min uppväxt och jag har alltid haft en jätte jobbig prestationsångest, som har gjort att jag har pressat mig själv till max. Jag har tävlat mot alla men framför allt mot mig själv. 

När jag har lyckats med saker så har jag känt mig betydelsefull och jag har känt ett inre lugn i kroppen, som jag inte vill ska försvinna. 

Men när jag inte lyckas att prestera så har jag känt mig så värdelös och lugnet har ersatts med negativa tankar och ångest. Det kan jämföras med känslan av att dricka alkohol med sina vänner. Man känner sig uppskattad och skrattar och är helt bekymmerslös. Man vill inte att kvällen ska ta slut, men sen så gör den ju det. Dagen efter så känner man sig helt tvärtom. Man känner sig ensam och tom i hela kroppen förutom de negativa känslorna som tar plats i tomrummet och man lovar sig själv att aldrig mer göra om det. 

Exakt så är det för mig när jag inte kan något. Jag tycker att jag är trög som inte kommer ihåg det jag har läst eller det jag har övat på i en hel månad. Det är ju inte ens realistiskt att jag ska vara bäst på till exempel matte eftersom jag inte har läst det på flera år (förutom väldigt intensivt nu under hela denna månaden). Jag jämför mig med personer som tycker att matte är roligt och har läst till matte E. 

Jag kände att jag behövde få skriva av mig om det här, för då kan jag gå tillbaka och läsa om det när den starka ångesten slår till igen. Om personer som läser detta tycker att det är löjligt, så får jag bara påminna mig själv om att alla inte kan tycka om mig och att det är okej. Detta året vill jag lägga min tid på de människor som vill hjälpa mig att må bättre och blir glada för mig när jag lyckas nå mina mål. Jag vill också bli bättre på att stå för det jag tycker och se till att göra de saker som jag vill göra. 

Jag vill bli min bästa vän!



Kommentarer

Populära inlägg