Paus Onsdag 🙏

Eller jag kanske skulle kalla dagen för Pausday istĂ€llet, för att göra det Ă€nnu tydligare för mig sjĂ€lv 😊

Jag Ă€lskar ju att leka med ord och nĂ€r jag var liten brukade jag komma pĂ„ mina egna ord. Ett exempel var ordet Korkexemplerad och betydde att man Ă€r ett exemplariskt exempel pĂ„ nĂ„gon som Ă€r osmart (typ dum i korken). Det har alltid betytt mycket för mig att fĂ„ vara kreativ och pĂ„hittig. Livet blir ju sĂ„ mycket roligare dĂ„ och det blir enklare att ta sig igenom tuffa perioder. 

PĂ„ senare tid har jag kommit fram till att jag vill leva ett sĂ„ enkelt liv som möjligt. Den stress som jag har levt med under fem Ă„rs tid har tagit mycket pĂ„ min kropp och pĂ„ mitt psyke. Det krĂ€vs inte mycket stress eller motgĂ„ngar för att jag ska bli irriterad och kĂ€nna mig vĂ€rdelös. Tidigare var jag mer stresstĂ„lig och hade vĂ€ldigt mycket energi, men nu för tiden gĂ„r det snabbt Ă„t mer energi pĂ„ Ă€ven smĂ„ saker. Jag vet inte hur jag ska balansera energin pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. 

Det jag försöker göra Àr att hitta sÀtt som fungerar för mig sÄ att jag ska kunna orka med en hel dag. Det finns sÄ mÄnga i min omgivning som klarar av sin vardag utan större anstrÀngningar. Jag ska inte försöka jÀmföra mig med dom nu utan istÀllet ska jag utmana mig sjÀlv och prova nya saker som kan hjÀlpa mig.

Tre övningar som jag vill fokusera pÄ under resten av veckan Àr:
  • Att gĂ„ ifrĂ„n och vara för mig sjĂ€lv fem minuter under dagen (det Ă€r alltid bra att börja smĂ„tt och sedan öka pĂ„). Jag ska sĂ€tta en timer pĂ„ fem minuter och bara sitta ner och djupandas för att connecta med mitt inre.
  • hdwa
  • Att vĂ„ga berĂ€tta hur jag mĂ„r och vad jag behöver. (Det kan vara jobbigt att prata om kĂ€nslor, men det blir enklare med tiden). Ju mer man övar sig pĂ„ nĂ„got desto lĂ€ttare blir det. 

Tre övningar verkar rimligt just nu, men om jag kÀnner att det blir för svÄrt att hinna med kan jag vÀlja att bara göra en eller tvÄ. Det viktigaste Àr att man vÄgar prova sig fram för dÄ inser man vad som funkar och vad man kan behöva Àndra pÄ.

P.S. Jag valde att byta ut meningen "som jag ska" till "som jag vill" istĂ€llet för att det lĂ„ter mer positivt och inte lika pressat. Genom att göra det sĂ„ lĂ€rde jag mig ocksĂ„ att P.S. Ă€r en förkortning pĂ„ Post scriptum och stĂ„r för eftertext och att ordet desto Ă€r ett medeltida lĂ„n frĂ„n tyskan. 😄

Jag vill leva ett sĂ„ simpelt liv som möjligt đŸ˜‡


Kommentarer

PopulÀra inlÀgg