Lär dig att förstå och att planera din egen motivation!

Idag har jag inte alls känt mig motiverad på livet eller med andra ord, motiverad på min framtid.......... Istället för att göra viktiga saker, har jag prokrastinerat allting helt och hållet. Prokrastinering är en riktig energitjuv där man bara skjuter fram saker till ett annat tillfälle hela tiden.

Nu när jag sitter här inne på kontoret och använder mig utav svåra ord (kanske för att få chansen att imponera här på bloggen?) så tänker jag tillbaka på min dag och på vad jag har gjort.

Inte visste jag att medvetenhet kunde kännas så här dåligt! I alla fall inte efter allting bra som jag har läst om det på senaste tiden. 

Men genom att göra mig själv medveten så kan jag se att jag har ett problem, nämligen dålig motivation. Nu kan jag gå vidare och svara på frågorna vad, när, var, hur och varför.

Varför har jag problem med detta? Jag tycker ju att det är intressant och roligt och jag vill studera till webbdesigner i höst! När jag började läsa på om HTML, CSS och JavaScript så satt jag med det flera timmar i sträck utan att tröttna. Men på senaste tiden har jag inte haft motivation till att ens sätta mig ner med det...

Varför är det så svårt för mig att sätta mig ner och plugga från första början? Kanske är det så att jag låter mina tankar styra mig och att jag låter dem göra mig omotiverad? Tankar som, att det är såååå mycket att läsa och att det går så fruktansvärt långsamt och att inget ändå fastnar, så att det är onödigt! 

Hur uppstår de tankarna? Jag tror att tankarna är ett inlärt beteende och att dem uppstår av att det är mycket som händer i min omgivning. Då kan jag inte fokusera och blir lätt irriterad och kan inte tänka klart. Det är som när jag är mest svar och förvirrad som de negativa tankarna tar över mer och mer.

Vad kan jag då göra åt detta? Jag behöver förstå och acceptera att detta händer och sen ha en bra plan för att "lura" mina negativa tankar och sen börja göra det jag ska. Att sätta en timer på 15 minuter och dela upp uppgifterna i små steg kan underlätta. Det blir på så sätt inte lika överväldigande. 

När är den bästa tiden för att plugga egentligen? Om jag tar imorgon som ett exempel så är bästa tiden under dagen eftersom jag är helt ensam hemma. Då kan jag enklare fokusera och få mycket gjort. Om jag börjar lite efter frukost och sen varvar plugg med kortare pauser och promenader, tror jag att motivationen kommer att vara på topp.

Var ska jag plugga? Eftersom att det ska vara soligt imorgon kan jag sitta utomhus (får dra ut markisen så att jag inte bränner mig i solen). Om det är för mycket ljud ute kan jag prova att gå upp och sitta i orangeriet. Det borde jag faktiskt börja att göra när det är fullt hus hemma i fortsättningen!

Kommentarer

Populära inlägg